Gemeenten vragen motorclubs op dijkwegen rustig te rijden

De bij de Gelderse Regio Rivierenland aangesloten gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal en Zaltbommel vragen motorclubs om rekening te houden met hun omgeving.

Afsluiten voorkomen
De gemeenten vragen motortoerclubs die lid zijn van de KNMV ook om bij een clubrit of toertocht de kwetsbare dijkwegen te ontzien en wat vaker te kiezen voor een alternatieve route. De KNMV ondersteunt dit verzoek. Gemeenten – en uiteraard ook de KNMV – willen voorkomen dat dijken in de weekends voor gemotoriseerd verkeer worden afgesloten. De indruk bij diverse betrokkenen is dat het beroep op de motorclubs de afgelopen jaren heeft geresulteerd in een wat beter aangepast weggedrag en minder geluidsoverlast.
In de weekendsen tijdens feestdagen zijn de dijkwegen een toevluchtsoord voor allerlei verkeersdeelnemers, onder wie motorrijders, wielrenners, toerfietsers, cabrio- en oldtimerclubs, wandelaars, ruiters en koetsiers. Motorrijders worden door omwonenden vaak als eerste genoemd vanwege hun herkenbare uitlaadgeluid, hun snelheid en het rijden in grote groepen. Veel clubbestuurders doen, net als de KNMV, al jaren hun best het rijgedrag van hun leden positief te beïnvloeden door hier aandacht aan te schenken.

Samen dijken delen
De gemeenten vragen alle weggebruikers – en dus ook de motorrijders – om op de dijkwegen optimaal rekening te houden met elkaar én met aanwonenden.
Dit kan bijvoorbeeld door:
- Niet in grote groepen te rijden
- De maximumsnelheden te respecteren en tevens aan te passen aan andere weggebruikers én aan aanwonenden langs de dijken
- Extra rustig te rijden in kleine dorpjes met vaak smalle straatjes
- Zo weinig mogelijk toeren te maken door in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden (conform ‘Het Nieuwe Rijden’)
- Niet te rijden met uitlaten die niet goed gedempt en dus illegaal zijn

Mottoborden en handhaving
Gemeenten benutten intussen ook andere middelen om het rijgedrag op dijkwegen positief te beïnvloeden. Via een groot aantal mottoborden op gevoelige dijkwegtrajecten vragen zij de aandacht van de motorrijders, met het verzoek het rijgedrag aan te passen. Andere maatregelen zijn het aanleggen van drempels, plateaus, aangepaste wegmarkering en het in toenemende mate op dijkwegen instellen van een maximumsnelheid van 60 km per uur en in dorpskernen soms zelfs 30 km per uur. Allemaal maatregelen om het rijgedrag te verbeteren zodat dijkwegen open kunnen blijven. De politie heeft toegezegd regelmatig op dijkwegen te controleren op snelheid en geluid en er zowel opvallend als onopvallend (op de motor) te surveilleren.

De gemeenten en de KNMV wensen alle motorrijders in 2013 een prachtig motorseiszoen toe en bedanken ze voor hun medewerking.

Bron: KNMV

Het bestuur van de
WinGers uut ít OOSTEN